Umowa z influencerem – co powinna zawierać i na co uważać?

Kim jest Influencer? W świecie mediów społecznościowych to osoba wpływowa, rozpoznawalna, która dzięki swojej działalność zyskała szerokie grono obserwujących. Wiele podmiotów, to właśnie za pośrednictwem influencerów i szeroko pojętego marketingu internetowego reklamuje swoje usługi i produkty. Dzięki temu, że wielu influencerów ma ogromne „zasięgi” i jest obserwowanych przez całe rzesze osób, współpraca z nimi może stanowić doskonałe narzędzie marketingowe, zwiększające rozpoznawalność danej marki. Jednak, aby współpraca była bezpieczna i korzystna dla obu stron, powinno się ją właściwie zabezpieczyć odpowiednio skonstruowaną umową. W dzisiejszym wpisie wskażę, co taka umowa powinna zawierać oraz co jest kluczowe i na co uważać podczas jej tworzenia.

Umowa z influencerem, co powinna zawierać?

Umowa z influencerem jest dokumentem, który określa warunki współpracy pomiędzy przedsiębiorcą, chcącym promować swoje usługi czy towary a influencerem w zakresie reklamy.

W umowie z influencerem nie powinno zabraknąć informacji takich jak:

  • Opis współpracy — umowa powinna precyzyjnie określać zakres współpracy pomiędzy z influencerem. W tym, jakie treści mają być promowane, w jakich kanałach społecznościowych, przez jaki okres oraz jakie cele ma osiągnąć kampania reklamowa;
  • Wynagrodzenie — w umowie należy dokładnie opisać wynagrodzenie, jakie influencer otrzyma za wykonanie usługi oraz warunki jego wypłaty. Na przykład – czy będzie to stała kwota, prowizja od sprzedaży, czy też materiały reklamowe;
  • Odpowiedzialność — umowa powinna określać, kto odpowiada za treści publikowane przez influencera oraz za ich zgodność z prawem, a także za ewentualne szkody wynikające z publikacji reklamowej;
  • Czas trwania umowy — umowa powinna określać dokładny okres, w którym influencer będzie promował produkty lub usługi;
  • Prawa autorskie — umowa powinna zawierać postanowienia dotyczące praw autorskich do treści publikowanych przez influencera oraz do materiałów reklamowych;
  • Zobowiązania stron — umowa powinna określać zobowiązania obu stron, w zakresie realizacji kampanii reklamowej. Na przykład – kto przygotowuje dane materiały albo czy post lub film reklamowy mają zastać przed ich publikacją najpierw zaakceptowane przez przedsiębiorcę;
  • Postanowienia końcowe — umowa powinna zawierać postanowienia końcowe. Na przykład – jakie przepisy mają zastosowanie do umowy, jakie są zasady jej zmiany i wypowiedzenia, czy też, jakie są ewentualne sankcje za nieprzestrzeganie umowy.

Ważne jest, aby umowa z influencerem była dokładnie sprecyzowana i żeby zawierała wszystkie kluczowe informacje dotyczące współpracy.

Forma umowy z influencerem – ustna czy pisemna?

Forma zawarcia umowy (jakiejkolwiek), bo ogromne znaczenie w kontekście ewentualnego sporu w przyszłości. Oczywiście, że umowa co to zasady może być ustna, wiążące są również ustalenia dokonane drogą mailową, ale… No właśnie!
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że umowa zawarta w formie pisemnej pozwala na precyzyjne określenie wszystkich ustalony warunków. Dla porządku i jasnych zasad współpracy – warto więc wybrać tę formę. Ponadto umowa zawarta w formie pisemnej stanowi twardy dowód w sądzie. Jeżeli pomiędzy influencerem a zleceniodawcą dojdzie do jakiegokolwiek sporu w jej przedmiocie, warto mieć umowę „na piśmie”.

Zatem umowa z influencerem nie musi (poza pewnymi wyjątkami) być zawarta w formie pisemnej, aczkolwiek zawsze rekomenduję tę właśnie opcję.

Istnieją jednak sytuacje, kiedy umowa z influencerem musi mieć formę pisemną, pod rygorem nieważności. Mowa tu o sytuacji, często na własną szkodę pomijanej przez przedsiębiorcę, tj. przeniesienia praw autorskich. Jeśli w ramach współpracy z influencerem powstanie utwór (np. jakieś autorskie video promujące markę czy dany produkt), to żeby doszło do skutecznego przeniesienia praw autorskich do niego, umowa musi być zawarta w formie pisemnej.

Należy w tym miejscu wskazać, czym jest owa forma pisemna. W praktyce wiele razy spotykamy się z sytuacjami, kiedy forma pisemna jest mylnie rozumiana. Otóż forma pisemna to złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli np. na umowie. Należy przy tym pamiętać, że oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej (czyli oświadczenie opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym) jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.

Na co uważać?

Bardzo ważne jest, aby w umowie z influencerami umieścić takie zapisy, które w jak największym stopniu zapobiegną ewentualnym niedomówieniom w przyszłości. Chodzi przecież o to, aby obie strony z zawartej umowy czerpały korzyść.
Pierwszą kwestią, na którą należy położyć szczególny nacisk, jest zakaz konkurencji. Co niezwykle istotne to czas, przez jaki influencera ów zakaz konkurencji obowiązuje.

Po co zakaz konkurencji? W końcu żaden przedsiębiorca nie chciałaby, aby chwilę po zareklamowaniu jego produktu, influencer reklamował taki sam produkt, tylko konkurencyjnej marki.

Drugą kwestią jest poufność. Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie się przed ujawnieniem wynagrodzenia przed innymi influencerami lub przed konkurencją. Poufność może dotyczyć także innych aspektów, np. zachowanie w tajemnicy nawiązania współpracy, aż do rozpoczęcia kampanii reklamowej. To strony umowy decydują, co chcą zachować w tajemnicy w kontekście nawiązanej współpracy. Aby jednak uniknąć niedomówień i niechcianych konsekwencji, nie zapomnijmy napisać o tym w umowie.

Umowa z influencerem – jaki rodzaj wybrać?

Rodzaj umowy z influencerem zależy od kilku czynników. Należą do nich: charakter kampanii reklamowej, budżet, cel kampanii, preferencje influencera oraz od rodzaju utworu, który influencer ma wykonać w ramach kampanii reklamowej.
Poniżej przedstawiamy kilka rodzajów najpopularniejszych umów, które można zawrzeć z influencerem:

  • Umowa o świadczenie usług – należy jednak podkreślić, że ten rodzaj umowy to umowa starannego działania. Oznacza to, że influencer zobowiązuje się, że przez pewien okres będzie świadczył określone usługi. Umowa ta jest najczęściej płatna w pieniądzu;
  • Umowa o dzieło — ten rodzaj umowy to umowa rezultatu. W jej przypadku influencer może zobowiązać się do osiągnięcia określonego efektu, np. nakręci i opublikuje film promujący markę. Umowa ta jest najczęściej płatna w pieniądzu;
  • Umowa barterowa — jest to umowa, w której influencer otrzymuje produkty lub usługi danego przedsiębiorcy jako wynagrodzenie za promowanie ich w kampanii reklamowej. Taka umowa jest często stosowana, gdy dana marka chce zwiększyć zasięg swojego produktu lub usługi, a influencer jest zainteresowany testowaniem produktów lub usług. Często używana jest do współpracy z influencerami e relatywnie niedużym zasięgu.

Możliwe są również umowy, gdy część wynagrodzenia płatna jest w pieniądzu. Do tego influencer otrzymuje produkty lub usługi danej marki, nie tylko te, których dotyczy umowa. Nie więc ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jaki rodzaj umowy z influencerem jest najlepszy. Ważne jest, aby umowa uwzględniała indywidualne potrzeby marki oraz influencera i opierała się na jasnych zasadach współpracy.
Przed podpisaniem umowy warto skonsultować się z prawnikiem, który pomoże w doborze najlepszego rodzaju umowy.

Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub uzupełnij poniższy formularz kontaktowy.

Scroll to Top