Czy wiesz o dyrektywie EAA? Już od 28 kwietnia 2025 r. każdy e-sklep będzie musiał spełniać nowe wymagania dotyczące dostępności swoich usług? Wszystko za sprawą Dyrektywy EAA, czyli Europejskiego Aktu w sprawie Dostępności Usług (ang. European Accessibility Act). Zobacz, co to oznacza dla Twojego biznesu online i jak się do tego przygotować.
Co to jest Dyrektywa EAA?
Dyrektywa EAA to inicjatywa Unii Europejskiej. Ma ona na celu zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W Polsce dyrektywę zaimplementowano Ustawą z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ta ustawa zacznie obowiązywać już za rok!
Dyrektywa dotyczy także branży FinTech i sprzedających produkty elektroniczne typu komputery, smartphone, ale w tym artykule skupiamy się na eCommerce.
Jakie są cele Dyrektywy EAA?
Głównym celem Dyrektywy EAA jest zapewnienie, że treści na platformach e-commerce będą dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Chodzi o to, aby każdy, niezależnie od swoich fizycznych czy sensorycznych ograniczeń, mógł swobodnie korzystać z usług online.
Jak można spełnić wymagania Dyrektywy EAA?
- Możliwość odczytania tekstu przez lektora. Wtedy teksty powinny być zapisane w formatach, które umożliwiają ich odczytanie przez lektora komputerowego.
- Użycie czcionek/ fontów o odpowiednim rozmiarze i kroju. Chodzi o stosowanie czcionek/ fontów o odpowiednim rozmiarze, które można łatwo powiększyć bez utraty jakości. Standardem stają się więc proste, sans-serifowe czcionki.
- Zapewnienie wystarczającego kontrastu, aby tekst był wyraźny i czytelny. Oznacza to unikanie zestawień kolorów, które mogą być trudne do rozróżnienia, jak np. jasnoszary tekst na białym tle.
- Dostępność multimediów. Wideo i audio na Twojej stronie wyposaż na przykład w napisy/ transkrypcje. Ponadto, interfejsy użytkownika powinny być zaprojektowane tak, aby były intuicyjne i łatwe do obsługi za pomocą klawiatury lub innych urządzeń pomocniczych.
- Łatwość nawigacji. Obejmuje to logiczne rozmieszczenie elementów strony, wyraźnie oznaczone linki i przyciski oraz możliwość łatwego powrotu do poprzednich stron. Wskazówki nawigacyjne powinny być jasne, a ścieżka do znalezienia określonych informacji – krótka i zrozumiała.
- Formularze i interaktywne elementy dostępne dla wszystkich użytkowników. Etykiety pól formularzy powinny być wyraźnie opisane, a same pola – łatwe do wypełnienia. Interaktywne elementy, takie jak przyciski i menu rozwijane, powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być obsługiwane za pomocą klawiatury.
Dlaczego to ważne?
Dostępność treści i usług online nie tylko pomaga osobom z niepełnosprawnościami, ale także zwiększa zasięg Twojego biznesu. Wprowadzenie tych zmian może przyczynić się do zwiększenia liczby klientów, poprawy ich doświadczeń z użytkowania strony oraz wzmocnienia wizerunku Twojej marki jako odpowiedzialnej i dbającej o wszystkich swoich użytkowników.
Czy dyrektywa EAA dotyczy Twojego biznesu?
Kogo dotyczy dyrektywa EAA?
Jeśli prowadzisz sprzedaż online, Dyrektywa EAA (prawie) na pewno Cię dotyczy. Praktycznie każdy usługodawca e-commerce jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności swojej platformy z nowymi wymaganiami dostępności. Ocena ta pozwoli określić, jakie zmiany są potrzebne, aby Twoja strona była dostępna dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, jednocześnie sprawdzając, czy wprowadzenie tych zmian nie stanowi dla Ciebie nieproporcjonalnego obciążenia.
Wyjątkowa sytuacja mikroprzedsiębiorców
Z obowiązku stosowania ustawy wyłączone są usługi świadczone przez mikroprzedsiębiorców. Dotyczy to więc przedsiębiorców zatrudniających średniorocznie do 10 pracowników oraz osiągających roczny obrót do 2 mln euro.
Jeżeli jesteś mikroprzedsiębiorcą, nie musisz dostosowywać się do dyrektywy EAA.
Jeżeli działasz w branży beauty nie zapomnij o dostosowaniu się do rozporządzenia GPSR:
Rozporządzenie GPSR – General Product Safety Regulation – nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.
Ocena zgodności usług z wymaganiami dostępności
W ramach zapewnienia dostępności usług będziesz musiał przeprowadzić ocenę zgodności swojej usługi z wymaganiami dostępności.
Ocena ta pomoże ustalić, w jakim zakresie musisz wdrożyć EAA. Obejmuje to sprawdzenie, czy:
- wymogi dostępności nie wymagają zasadniczej zmiany podstawowych właściwości produktu lub usługi,
- wprowadzenie zmian nie stanowi nieproporcjonalnego obciążenia dla Twojego biznesu.
Jak przeprowadzić ocenę zgodności?
Dokonując oceny stosuje się następujące kryteria:
- stosunek kosztów netto związanych ze spełnianiem określonego wymagania dostępności do ogólnych kosztów operacyjnych i kapitałowych produkcji, dystrybucji lub importu produktu albo oferowania lub świadczenia usługi ponoszonych przez podmiot gospodarczy;
- szacowane koszty i korzyści dla podmiotu gospodarczego, w tym w odniesieniu do procesów wytwórczych i inwestycji, w stosunku do szacowanej korzyści dla osób ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem liczby przypadków i częstotliwości korzystania z produktu albo usługi;
- stosunek kosztów netto związanych ze spełnianiem wymagań dostępności do przychodów netto podmiotu gospodarczego ze sprzedaży produktu albo oferowania lub świadczenia usługi.
Jesteś gotowy na dyrektywę EAA?
Dyrektywa EAA to krok w stronę bardziej inkluzyjnego i przyjaznego internetu. Warto już teraz zacząć przygotowania do jej wdrożenia. Zyskaj dzięki temu przewagę konkurencyjną i zapewnij wszystkim użytkownikom pełny dostęp do oferowanych przez Ciebie usług.
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać fachową pomoc i wsparcie w procesie wdrażania tych zmian. Sprawdź, jak możemy pomóc Twojej firmie dostosować się do nowych przepisów.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego: