Rozporządzenie GPSR - General Product Safety Regulation - nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.

Rozporządzenie GPSR – General Product Safety Regulation – nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.

W dniu 13 grudnia 2024 r. wejdzie w życie nowe unijne rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa produktów*. Powszechnie jest znane jako General Product Safety Regulation (rozporządzenie GPSR). 

Pełna nazwa: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32023R0988

To zmiana, która ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa dla konsumentów oraz unifikację standardów dotyczących prezentacji produktów online i na odległość. To ważna i potrzebna zmiana, ale wymagająca przygotowania ze strony przedsiębiorców, znajdujących się w łańcuchu tworzenia i dystrybucji produktów.

Co zmienia rozporządzenie GPSR?

Rozporządzenie GPSR reguluje bezpieczeństwo produktów, uwzględniając nowe technologie i rozwój sprzedaży online. Obejmuje ono wszystkie etapy procesu, od produkcji, przez dystrybucję, import, aż po sprzedaż hurtową i detaliczną. Nowe standardy mają zapewnić minimalne wymagania dotyczące prezentacji produktów oraz jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa stosowania produktu w językach państw członkowskich UE.

Do tej pory obowiązywała dyrektywa unijna 2001/95/WE, zgodnie z którą to państwa członkowskie uchwalały przepisy krajowe dotyczące bezpieczeństwa produktów. W Polsce implementowano dyrektywę i jak dotąd obowiązywała ustawą z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów.  Ta dyrektywa zostanie jednak uchylona z dniem 13.12.2024 r.

Od 13 grudnia 2024 r. we wszystkich państwach członkowskich obowiązywać będą wprost te same przepisy, wynikające z rozporządzenia GPSR.

Nowe zasady informowania o bezpieczeństwie produktów w rozporządzeniu GPSR

Duża zmiana dotyczy prezentowania  jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa stosowania produktu (dalej będę je nazywać: „informacje o bezpieczeństwie”). Do tej pory każde państwo członkowskie samodzielnie decydowało o tym, w jakim języku mają być te etykiety. Teraz warunki „minimum” zostały ujednolicone.

Zob. także inne rozporządzenia unijne, dotyczące branży beauty:

Co to są „informacje o bezpieczeństwie”?

„Informacje o bezpieczeństwie” to komunikaty takie jak:

  • „Unikać kontaktu z oczami”,
  • „Chronić przed dziećmi”,
  • „Tylko do użytku profesjonalnego”,
  • „Spłukać dokładnie” itp.

W ilu językach należy podawać na produkcie „informacje o bezpieczeństwie”?

Zgodnie z rozporządzenie GPSR produkt (m.in. kosmetyczny) musi zawierać „informacje o bezpieczeństwie” także w języku tego kraju członkowskiego, w którym produkt jest udostępniony do sprzedaży.

Udostępnienie do sprzedaży w danym kraju oznacza m.in., że Klient z danego kraju może albo kupić taki produkt stacjonarnie w danym kraju, albo kupić online z dostawą w sklepie zlokalizowanym w dowolnym państwie członkowskim. 

Zob. także: Prawo kosmetyczne — podstawowe pojęcia

Nie ma znaczenia, gdzie jest zarejestrowany sklep, w jakim języku jest strona sklepu online, gdzie znajdują się magazyny. Skoro Klient może kupić z dostawą dany produkt kosmetyczny czy inny, to znaczy, że „informacje o bezpieczeństwie” muszą zostać przetłumaczone także na język tego kraju.

Motyw (21) rozporządzenie GPSR: W przypadku produktu oferowanego do sprzedaży przez internet lub w inny sposób na odległość, produkt należy uznać za udostępniony na rynku, jeżeli oferta sprzedaży skierowana jest do konsumentów w Unii. (…). W przypadku analizy poszczególnych przypadków należy wziąć pod uwagę istotne czynniki, takie jak obszary geograficzne, do których możliwa jest wysyłka, dostępne języki, w których składana jest oferta lub zamówienie, sposoby płatności, stosowanie waluty państwa członkowskiego lub nazwa domeny zarejestrowana w jednym z państw członkowskich.

Czy przetłumaczone „informacje o bezpieczeństwie” muszą znaleźć się na etykiecie produktu?

Nie, przetłumaczona treść etykiety możesz zamieścić na opakowaniu lub na dokumencie towarzyszącym. Natomiast tłumaczenie nie musi dotyczyć całej etykiety. Wystarczy, żeby dotyczyło co najmniej „informacji o bezpieczeństwie”, czyli  jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa stosowania produktu.

Od kiedy obowiązuje rozporządzenie GPSR?

Rozporządzenie stosuje się dopiero od 13 grudnia 2024 r. Warto jednak pamiętać o tym terminie, ponieważ przedsiębiorcy (w tym z branży kosmetycznej) mogą potrzebować więcej czasu dostosowanie się do zmian.

Ważne (!) Rozporządzenie GPSR ma zastosowanie do produktów wprowadzonych do obrotu po 13.12.2024 r. Produkty wprowadzone do obrotu przed tą datą nie muszą spełniać wymagań rozporządzenia po jego wejściu w życie, o ile są zgodne z dyrektywą 2001/95/WE i (w Polsce) ustawą z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Przypomina mi się sytuacja z RODO (rozporządzenie unijne dotyczące ochrony danych osobowych). Opublikowano je w 2016 r., a powszechne zainteresowanie jego treścią pojawiło się w 2018 r., kiedy weszło w życie. Oby tym razem nie było podobnie!

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzanych przez rozporządzenie GPSR lub skonsultować sytuację Twojej firmy, skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy Ci zrozumieć nowe przepisy i przygotować Twoją firmę na nadchodzące zmiany.

Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego:

Scroll to Top