W artykule skupimy się na istotnym pytaniu dotyczącym tego, czy można legalnie sprzedawać produkty oznaczone „not for sale”, czyli produkty oznaczone jako „nie na sprzedaż”.
Znajdziesz tu znajdziesz odpowiedzi na pytania:
- w jakich przypadkach nie możesz sprzedawać produktów oznaczonych jako „not for sale”/ „nie na sprzedaż”/ „tester”?
- kiedy możesz je legalnie sprzedawać produkty?
- jak sporządzić opis produktu, żeby sprzedaż nie naruszała uczciwości wobec klientów?
W jakich przypadkach nie można legalnie sprzedawać produktów oznaczonych „not for sale”?
Istnieją wątpliwości w kwestii legalności takiej sprzedaży. Nie ma przepisu, ani w polskim, ani w europejskim prawie, który wprost zakazuje handlu takimi produktami. Pomimo częstych dyskusji internetowych, w których pojawiają się stwierdzenia, że jest to nielegalne czy niedozwolone, rzeczywistość prawna jest bardziej złożona.
Jak ochrona znaku towarowego wpływa na sprzedaż produktów oznaczonych jako „nie na sprzedaż”?
Pierwszą kwestią, którą należy rozważyć, jest perspektywa przepisów dotyczących ochrony zarejestrowanego znaku towarowego (przeznaczonych do innych celów, ale nieoczekiwanie znajdujących zastosowanie i w tej sytuacji). Rejestracja znaku towarowego odgrywa bowiem kluczową rolę w kwestii sprzedaży produktów oznaczonych jako „nie na sprzedaż”. Generalnie wolno sprzedawać takie produkty oznaczone znakiem towarowym, co do których doszło do „wyczerpania prawa do znaku towarowego”, czyli każdy jeden egzemplarz legalnie, za zgodą producenta, wprowadzono do obrotu.
Jeśli producent wyraźnie oznacza produkt jako „not for sale” lub „tester”, to można przyjąć, że co do zasady nie wyraża w ten sposób zgody na jego sprzedaż. W takiej sytuacji sprzedaż tych produktów bez zgody producenta stanowi naruszenie jego praw wyłącznych, w tym prawa do chronionego znaku towarowego. Jest to szczególnie istotne, gdyż producenci często oznaczają swoje produkty w ten sposób z różnych powodów, np. jako próbki czy też produkty przeznaczone do celów promocyjnych.
Jakie konsekwencje ma wyrok TSUE dla sprzedaży produktów oznaczonych jako „nie na sprzedaż”?
Zatem w sytuacji, gdy producent oznacza produkt, „nie na sprzedaż” a ktoś go sprzedaje to występuje brak zgody producenta i tym samym produkt nie zostaje wprowadzony do obrotu legalnie. Przykładem takiego stanowiska jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 października 2022 r. (sprawa C-355/21), który, choć dotyczył próbek perfum, ma zastosowanie analogiczne do produktów oznaczonych jako „nie na sprzedaż” czy „tester”. Trybunał uznał, że producent, oznaczając produkt w taki sposób, nie wyraża zgody na wprowadzenie go do obrotu. Zatem osoba, która sprzedaje taki produkt bez zgody producenta, narusza prawa wyłączne producenta, co może skutkować wysokimi sankcjami prawnymi z zw. z naruszeniem przepisów chroniących własność intelektualną.
Kiedy możesz legalnie sprzedawać produkty „not for sale”?
Wniosek jest zatem następujący: możesz sprzedawać produkty „not for sale”/ „nie na sprzedaż”, jeśli posiadasz jasną i oczywistą zgodę producenta na sprzedaż takich produktów. Warto podkreślić, że zgoda ta powinna być uzyskana przed pierwszą sprzedażą, aby uniknąć niepotrzebnych konfliktów prawnych.
O zgodę do producenta możesz wystąpić samodzielnie lub skorzystać z usługi reprezentacji prawnej.
Chcesz wiedzieć więcej? Umów się z nami na e-spotkanie (klik)
Jak sporządzić opis produktu „not for sale”, żeby sprzedaż nie naruszała uczciwości wobec klientów?
Posiadasz już zgodę od producenta? Zadbaj jeszcze o uczciwość wobec klientów, zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców. Uczciwość rozumianą jako dostarczenie kupującemu produktu bez wad, jeśli zapłacił za produkt bez wad.
Najlepiej by było, żeby na zdjęciach oferty sprzedaży była informacja, że produkt ma oznaczenie „nie na sprzedaż”/ „not for sale”/ „tester”, a w opisie zostało wyjaśnione wprost, że za zgodą producenta sprzedajesz ww. egzemplarze produktu i są one oznaczone „not for sale” albo „tester”. Możesz dodać, że mają one wszystkie cechy pełnoprawnego produktu czy tożsame.
Gdyby klient dostał produkt z wadami: niewyglądający jak na zdjęciu, nieopisany jak na zdjęciu, niepoprawnie oznaczony itd. to ma więc prawo do reklamacji, którą bezwzględnie należy uznać, zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego.
Podsumowanie
Nie ma bezwzględnego zakazu sprzedaży produktów oznaczonych „not for sale” albo „tester”. Trzeba jednak uwzględnić dwie rzeczy:
- uzyskanie zgody producenta produktu na sprzedaż takich produktów, szczególnie jeśli produkt ma zarejestrowany znak towarowy;
- poinformowanie kupującego o oznaczeniu towarów „not for sale” lub „tester”, aby umożliwić mu świadome podjęcie decyzji zakupowej.
Jeśli kiedykolwiek zdarzy się wysłanie takiego produktu bez uprzedniego poinformowania kupującego, to zawsze uznać reklamację.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego