W dzisiejszych czasach ludzie coraz częściej sięgają po różnego rodzaju suplementy diety. Nic dziwnego — w końcu żyjemy w świecie, w którym pośpiech, stres i duża ilość pracy dla większości ludzi nie są obce. Do tego wszechobecne reklamy w telewizji czy w mediach społecznościowych zachęcają do korzystania z coraz to nowszych suplementów diety. Tylko jak taka reklama powinna wyglądać? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się najnowszym zasadom dotyczącym reklamowania suplementów diety.
Czym są suplementy diety? Wyjaśnienie pojęcia
Suplementy diety nie mają nic wspólnego z lekami. No może niekiedy poza aspektem wizualnym. Są natomiast — żywnością. Tak — dobrze Państwo czytają. Choć dla niektórych może brzmieć to zaskakująco — taka kwalifikacja suplementów diety ma swoje źródło w przepisach.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 39 Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci:
- kapsułek,
- tabletek,
- drażetek i w innych podobnych postaciach,
- saszetek z proszkiem,
- ampułek z płynem,
- butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych,
z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego.
Płynie z tego wniosek, że do suplementów diety należy stosować regulacje dotyczące żywności, a nie leków.
Reklama suplementów diety — podstawowe zasady
Reklama suplementów diety musi spełniać pewne wymogi prawne. O wymogach tych mówi art. 27 ust. 5 ww. Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Dowiadujemy się z niego, że suplementy diety nie mogą zawierać informacji stwierdzających lub sugerujących, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie może dostarczyć wystarczających dla organizmu ilości składników odżywczych.
Z kolei z art. 17 ust 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności dowiadujemy się, że „nazwa środka spożywczego nie może być zastąpiona nazwą chronioną jako własność intelektualna, nazwą marki lub nazwą wymyśloną.”
Powyższe zasady są dosyć ogólne. Dlatego przyjrzyjmy się temu tematowi bliżej.
Szczegółowych kwestii w zakresie oznakowania suplementów diety należy szukać w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety.
W § 5. ust. 2 tego Rozporządzenia możemy znaleźć szczegółowe wytyczne dotyczące tego co należy umieścić na opakowaniu suplementów diety, które mają zamiar zostać wprowadzone do obrotu. Są to:
1) określenie „suplement diety”;
2) nazwy kategorii składników odżywczych lub substancji charakteryzujących produkt lub wskazanie ich właściwości;
3) porcję produktu zalecaną do spożycia w ciągu dnia;
4) ostrzeżenie dotyczące nieprzekraczania zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia;
5) stwierdzenie, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety;
6) stwierdzenie, że suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.
Ponadto § 5. ust. 4-6 ww. Rozporządzenia określa z kolei sposób, w jaki na suplemencie diety powinny być umieszczone informacje o zawartości witamin, składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny. Powinny być one wskazane:
- w postaci liczbowej, przy wykorzystaniu odpowiednich jednostek określonych przepisami,
- w przeliczeniu na zalecaną przez producenta do spożycia dzienną porcję produktu,
- w procentach w stosunku do referencyjnych wartości spożycia,
- jako przeciętne wartości oparte na analizie produktu, wykonanej przez producenta.
Suplementy diety — reklama zgodna z regulacjami unijnymi
Zasady dotyczące reklam suplementów diety znajdziemy także w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
Generalną zasadą ustanowioną w tym Rozporządzeniu UE jest zapewnienie konsumentom podstawy do dokonywania świadomych wyborów dotyczących spożywanej przez nich żywności. Nie mogą zatem być wdrażane żadne działania, które prowadziłyby do wprowadzenia konsumenta w błąd.
Zgodnie z regulacjami unijnymi, reklama suplementów diety nie może, w szczególności:
- zawierać informacji, które wprowadzałyby konsumenta w błąd, w szczególności co do cech, działań lub właściwości danego środka spożywczego;
- zawierać informacji, które przypisywałyby danym środkom spożywczym (tutaj: suplementom diety) właściwości lecznicze;
Informacje przekazywane konsumentom muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia.
w art. 7 ust. 1 ww. Rozporządzenia UE możemy przeczytać, że Informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności:
a) co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji;
b) przez przypisywanie środkowi spożywczemu działania lub właściwości, których on nie posiada;
c) przez sugerowanie, że środek spożywczy ma szczególne właściwości, gdy w rzeczywistości wszystkie podobne środki spożywcze mają takie właściwości, zwłaszcza przez szczególne podkreślanie obecności lub braku określonych składników lub składników odżywczych;
d) przez sugerowanie poprzez wygląd, opis lub prezentacje graficzne, że chodzi o określony środek spożywczy lub składnik, mimo że w rzeczywistości komponent lub składnik naturalnie obecny lub zwykle stosowany w danym środku spożywczym został zastąpiony innym komponentem lub innym składnikiem.
Czy to jedyne regulacje dotyczące reklamy suplementów diety?
Niezależnie od i tak już obszernych przepisów, istnieją zasady, które regulują reklamę suplementów diety, które zostały stworzone przez pewne organizacje branżowe.
Należą do nich, np.:
- https://www.krsio.org.pl/uploads/media/kodeks_22.10.2019.pdf, lub
- https://s.tvp.pl/repository/attachment/2/8/6/286a31c4a10f1ef542edafe43da9fc781576068024364.pdf
Jak reklamować suplementy? Podsumowanie
Jak widać, przepisów dotyczących reklamy suplementów diety jest wiele. W ich gąszczu można się pogubić i nie ma w tym nic dziwnego. Przestrzeganie ich jest jednak kluczowe, ponieważ działając niezgodnie z ww. przepisami, możemy narazić się na konieczność uiszczenia kary pieniężnej. I to nie małej, bo w wysokości do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający (art. 103 ust. 1 pkt 1, 1b lit. c i 10 Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia).
Jeżeli ten temat w codziennej praktyce Twojego biznesu wydaje się trudny — zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią. Chętnie odpowiemy na wszelkie Twoje pytania dotyczące reklamy suplementów diety.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub uzupełnij poniższy formularz kontaktowy.