Czy wiesz, że możesz kupić marketingową bazę danych by legalnie sprzedawać swoje produkty/usługi? Tak! Kupiona marketingowa baza danych może być zgodna z prawem. Zadbaj tylko o te 3 kroki prawne, aby później skupić się w pełni na sprzedaży i marketingu!
Krok 1: Zapytaj Sprzedającego, jak powstała jego marketingowa baza danych
Zasada jest taka, że do callingu/ maillingu sprzedażowego potrzebna jest zgoda osoby fizycznej lub prawnej. A właściwie dwie zgody. Jedna zgoda na przetwarzanie danych w celach handlowych. I druga – na przekazanie danych (tj. sprzedaż danych) na rzecz Twojego przedsiębiorstwa/ Twojej spółki.
Zgoda na przekazanie danych innym podmiotom powinna zawierać precyzyjne informacje, jakim podmiotom zostaną one przekazane. Najlepiej by było, aby w checkboxie ze zgodą została podlinkowana lista z danymi konkretnych podmiotów (ich firma, NIP/ KRS/ REGON). W przeciwnym wypadku wzrasta ryzyko związane z zakupem takiej bazy.
Dotyczy to także kontaktu na ogólne adresy e-mailowe, jak kontakt@xxxx, sekretariat@xxxx. Przepisy w tym zakresie są mocno restrykcyjne. Niezamówionej wiadomości handlowej (a więc bez zgody na mailing sprzedażowy) nie wolno wysyłać, ani do osób fizycznych, ani do osób prawnych. W przypadku konsumentów reguluje to art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (u.ś.u.d.e.i), a w odniesieniu do wszystkich pozostałych podmiotów – art. 172 Prawa telekomunikacyjnego (Pr.Tel.).
Jeśli więc chcesz kupić marketingową bazę danych, z której będzie można legalnie korzystać, to musisz wiedzieć, czy zgody zostały właściwie zebrane. Zapytaj o to Sprzedającego i poproś, aby przesłał Ci dokumenty z treścią zgód, jakie udostępnił osobom, kórych dane są w bazie. Dodatkowo zapytaj, czy marketingowa baza danych jest zgodna z RODO, a więc czy Sprzedający spełnił wobec wpisanych tam osób obowiązek informacyjny z RODO, a przed sprzedażą danych usunął dane osób, które zgodę cofnęły.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Krok 2: Umowa sprzedaży marketingowej bazy danych
Zakup marketingowej bazy danych odbywa się za pośrednictwem umowy sprzedaży, regulowanej przepisami prawa cywilnego. Nie ma znaczenia, czy potwierdzona jest pisemnie, elektronicznie czy przebiega ustnie. W tym jednak przypadku zdecydowanie zalecamy, aby zawrzeć umowę w przynajmniej formie elektronicznej. Dzięki temu możesz zawrzeć w umowie właściwie postanowienia i zabezpieczyć się na wypadek, gdyby informacje od Sprzedającego były niezgodne z prawem.
Zwróć uwagę, żeby umowa zawierała oświadczenia Sprzedającego z Kroku 1. Ponadto możesz wprowadzić kary umowne dla Sprzedającego i zobowiązać go do ponoszenia współodpowiedzialności, jeśli jego oświadczenia byłyby niezgodne z prawdą.
Te czynności zabezpieczają Cię w razie kontroli ze strony Prezesa UOKiK (dane konsumentów), Prezesa UKE (dane wszystkich podmiotów z bazy) czy PUODO (zgodność z RODO pozyskiwanych danych osobowych), ponieważ wykazują, że dołożyłeś należytej staranności, aby zakupiona marketingowa baza danych pozwalała na legalny mailing/ calling sprzedażowy.
Krok 3: Marketingowa baza danych a obowiązek informacyjny RODO
Po zakupie sprawdzonej (w ww. sposób) marketingowej bazy danych do wysyłania maili/ dzwonienia pozostaje jeszcze jeden krok. Nie później niż w przy pierwszej komunikacji z osobą, której dane dotyczą (przy pierwszym mailu/ telefonie sprzedażowym), ale maksymalnie w ciągu miesiąca musisz zrealizować obowiązek informacyjny RODO. To standardowa klauzula informacyjna z art. 14 ust. 1-2 RODO, w której dodatkowo należy podać źródło pochodzenia danych (a więc dane podmiotu Sprzedającego dane).
Chodzi o wszystkie te “rekordy” w bazie, które są powiązane z danymi osób fizycznych, jak: dane konsumentów, dane osób prowadzących jednoosobową działalność, dane pracowników osób prawnych, dane członków zarządów osób prawnych. Zapewne będzie więc to dotyczyło zdecydowanej większości rekordów w bazie, z wyjątkiem danych Spółek, ale tych bez danych konkretnych osób, jak członków zarządu i o ile podany będzie ogólny adres e-mail, np. kontakt@spółka.pl
Istnieje wprawdzie możliwość zrezygnowania z wypełnienia obowiązku informacyjnego, gdy udzielenie takich informacji okazuje się niemożliwe lub wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku (art. 14 ust. 5 lit. b RODO), jednak organy nadzoru i sądy zgodnie uważają, że jeśli w (tym przypadku: kupionej) bazie danych jest podany adres e-mail, numer telefonu, czy adres korespondencyjny to obowiązek należy wypełnić. Potencjalnie wysokie koszty realizacji obowiązku nie są tutaj skutecznym powodem dla legalnego niezrealizowania obowiązku informacyjnego.
Już wiesz jak legalnie kupić marketingową bazę danych?
Możesz zdecydować się na samodzielne przejście przez proces weryfikacji bazy danych u Sprzedającego, sporządzania umowy sprzedaży i przygotowania dokumentów do zrealizowania obowiązku informacyjnego wobec danych wpisanych do marketingowej bazy danych. Jeżeli jednak chciałbyś mieć kupioną legalną marketingową bazę danych, zamiast analizować jak to robić; i zyskać zaoszczędzony czas na rozwój własnego biznesu, to zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub uzupełnij poniższy formularz kontaktowy.