Reklama wyrobów medycznych – co zrobić, aby była zgodna z prawem?

Reklama wyrobów medycznych jest ściśle uregulowana prawnie, aby chronić konsumentów przed wprowadzaniem w błąd i zapewnić im dostęp do rzetelnych i klarownych informacji. Poniżej znajdują się kluczowe zasady dotyczące reklamy wyrobów medycznych.

Podstawowe zasady

Każda reklama wyrobu medycznego musi zawierać określenie podmiotu prowadzącego reklamę, nazwę producenta oraz upoważnionego przedstawiciela (jeżeli został wyznaczony). Musi także zawierać ostrzeżenie: „To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.”

W przypadku reklamy produktu niemającego przewidzianego zastosowania medycznego, takiego jak np. soczewki kontaktowe, reklama musi zawierać:

  • określenie podmiotu prowadzącego reklamę;
  • nazwę producenta i upoważnionego przedstawiciela, jeżeli został wyznaczony;
  • ostrzeżenie o następującej treści: „Dla bezpieczeństwa używaj zgodnie z instrukcją używania lub etykietą.”.

Reklama w mediach

Reklama audiowizualna (TV, Radio)
Jeśli chodzi o reklamę w formie audiowizualnej, ostrzeżenie musi być umieszczone:

  • w dolnej części reklamy, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 15% jej powierzchni,
  • w taki sposób, aby tekst był widoczny, czytelny, nieruchomy, umieszczony poziomo,
  • odczytywane w sposób wyraźny w języku polskim, a czas trwania tego ostrzeżenia nie może być krótszy niż 4 sekundy.

Reklama w formie wizualnej (Gazeta)

W przypadku reklamy w formie wizualnej:

  • ostrzeżenie musi być umieszczone w dolnej części reklamy, na płaszczyźnie stanowiącej nie mniej niż 10% jej powierzchni,
  • jeśli reklama obejmuje więcej niż jedną stronę, treść ostrzeżenia powinna być umieszczona na pierwszej.

Reklama dźwiękowa

W przypadku reklamy w formie dźwiękowej ostrzeżenie powinno być odczytywane w sposób wyraźny w języku polskim, a czas trwania tego ostrzeżenia nie może być krótszy niż 4 sekundy.

Reklama w gabinecie

Reklamy wyrobów medycznych w placówkach medycznych czy gabinetach lekarskich mogą być rozmieszczane tylko w poczekalniach dla pacjentów. W aptekach i innych placówkach nie wolno ograniczać powierzchni przeznaczonej dla osób korzystających z usług, a reklamy mają być rozmieszczane w stałych i wydzielonych miejscach. Nie wolno także umieszczać reklam dźwiękowych lub audiowizualnych.

Podsumowanie

Reklama wyrobów medycznych podlega ściśle określonym zasadom. Mają one na celu ochronę konsumentów i zapewnienie im jasnych i przejrzystych informacji o produktach medycznych. Zawsze należy pamiętać o zawarciu wszystkich wymaganych informacji i ostrzeżeń w reklamie, a także o odpowiednim jej umieszczeniu w zależności od medium i miejsca reklamy.

Jeżeli masz wątpliwości co do tego, w jaki sposób umieścić daną reklamę wyrobu medycznego, skontaktuj się z naszą Kancelarią.

Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub uzupełnij poniższy formularz kontaktowy.

Scroll to Top