Nowe rozporządzenie GPSR* dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów reguluje kwestie związane z bezpieczeństwem produktów, uwzględniając innowacje technologiczne oraz rozwój handlu internetowego. Obejmuje ono wszystkie etapy, począwszy od produkcji, poprzez dystrybucję, import, aż do sprzedaży hurtowej i detalicznej. Celem wprowadzenia nowych standardów jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów. Po pierwsze, poprzez określenie minimalnych wymagań dotyczących prezentacji produktów. A po drugie, poprzez dostarczenie jasnych instrukcji i informacji o bezpieczeństwie użytkowania w językach krajów członkowskich UE. Jak więc skutecznie wdrożyć na platformach typu Amazon Rozporządzenie GPSR?
* Pełna nazwa: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32023R0988
Dotychczas obowiązywała dyrektywa unijna 2001/95/WE, która umożliwiała państwom członkowskim uchwalanie własnych przepisów krajowych dotyczących bezpieczeństwa produktów. W Polsce dyrektywa ta była implementowana przy pomocy ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Jednakże ta dyrektywa zostanie uchylona z dniem 13 grudnia 2024 r., kiedy to wszystkie państwa członkowskie będą musiały przestrzegać jednolitych przepisów wynikających z rozporządzenia GPSR.
Więcej o rozporządzeniu przeczytasz w naszym artykule:
Rozporządzenie GPSR – General Product Safety Regulation – nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.
Jaki ma być opis produktu na platformach typu Amazon – Rozporządzenie GPSR nr 2023/988
Przepisy rozporządzenia GPSR nr 2023/988 wskazują, że oferta produktów umieszczona w sklepie internetowym, w tym na marketplace, powinna zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
- w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej;
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu; oraz
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa.
Informacje te powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Nie są te jednak wszystkie obowiązki wynikające z rozporządzenia GPSR nr 2023/988!
Poniżej przedstawiamy, jakie obowiązki musi spełnić dystrybutor, czyli sprzedający produkty konsumentom.
Jakie jeszcze obowiązki musi spełnić przedsiębiorca/ dystrybutor na platformach typu Amazon – Rozporządzenie GPSR nr 2023/988
Rozporządzenie wyróżnia kilka ról, w których może występować przedsiębiorca:
- producent,
- importer,
- dystrybutor,
- osoba odpowiedzialna.
Przedsiębiorca, który sprzedaje produkty na platformach internetowych, np. Amazon, Allegro, eBay może pełnić każdą z tych ról:
– jeśli ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w UE i będzie również produkował swoje produkty, to będzie producentem;
– jeśli ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w UE i nie produkuje, ale sprowadza cudze produkty z krajów trzecich, to będzie importerem,
– może być również osobą odpowiedzialną za produkty producenta, który nie ma siedziby ani miejsca zamieszkania w UE.
Poniżej przedstawiamy jednak przypadek, w którym przedsiębiorca nie jest ani producentem, ani importerem, ani osobą odpowiedzialną. W artykule przestawiamy obowiązki dla dystrybutora, który sprzedaje produkty dla między innymi klientów z Unii Europejskiej.
O obowiązkach dla producentach i importerach przeczytasz więcej w naszych pozostałych artykułach:
– Producent z rozporządzenia GPSR nr 2023/988 – obowiązki, najczęstsze pytania Klientów
– Importer z rozporządzenia GPSR nr 2023/988 – obowiązki, najczęstsze pytania Klientów
Obowiązki dystrybutora przed wprowadzeniem produktu na rynek
- Dystrybutorzy weryfikują, czy producent oraz, w stosownych przypadkach, importer spełnili wymagania określone w przepisach, czyli, czy umieścili we właściwym miejscu:
- dane identyfikujące i kontaktowe producenta i importera,
- oznaczenie serii lub inny identyfikator produktu,
- instrukcje i informacje dotyczące bezpieczeństwa.
- Dystrybutorzy zapewniają, aby w czasie, gdy ponoszą odpowiedzialność za produkt, warunki jego przechowywania lub transportu nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
- W przypadku gdy dystrybutor, który na podstawie posiadanych informacji stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że produkt nie jest zgodny, w zależności od przypadku, z wyżej wymienionymi wymaganiami rozporządzenia, to nie udostępnia tego produktu na rynku, dopóki nie będzie on zgodny z wymaganiami.
- W przypadku gdy dystrybutor, który na podstawie posiadanych informacji stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że produkt udostępniony przez niego na rynku jest produktem niebezpiecznym lub nie jest zgodny, w zależności od przypadku, z wyżej wymienionymi wymaganiami rozporządzenia, dany dystrybutor:
– natychmiast informuje o tym producenta lub importera, stosownie do przypadku;
– zapewnia, aby podjęto środki naprawcze niezbędne do skutecznego doprowadzenia produktu do zgodności z wymaganiami, w tym, w stosownych przypadkach, do jego wycofania z obrotu lub odzyskania; oraz
– zapewnia, aby organy nadzoru rynku państw członkowskich, w których produkt został udostępniony na rynku, zostały o tym natychmiast poinformowane za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. - Dystrybutorzy mający wiedzę o wypadku spowodowanym przez produkt, który wprowadzili do obrotu lub udostępnili na rynku, bez zbędnej zwłoki informują o tym producenta.
Na producencie ciążą dodatkowe obowiązki związane z dokumentacją techniczną.
Zdajemy sobie sprawę, że rozporządzenie wzbudza wiele pytań, dlatego poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania, z jakimi przychodzą do nas Klienci.
Najczęstsze pytania Klientów dotyczące opisu produktów w sklepach internetowych
Podczas indywidualnych konsultacji prawnych najczęściej analizujemy:
- jaką rolę pełni nasz Klient: producent, importer, dystrybutor, osoba odpowiedzialna i jakie obowiązki musi spełnić, aby zachować zgodność z rozporządzeniem;
- które wymagane informacje powinny być umieszczone na konkretnym przedmiocie, a które mogą być na opakowaniu lub na dołączonym dokumencie;
- jak podać informacje dotyczące wszystkich podmiotów (producent, importer, dystrybutor), tak aby były czytelne i nie wprowadzały w błąd konsumenta;
- jakie obowiązki ma podmiot, który sprzedaje produkt B2B;
- co zmienić w umowach z kontrahentami/ klientami, aby spełnić wymagania dotyczące rozporządzenia;
- jaką dokumentację dotyczącą bezpieczeństwa produktów muszą wdrożyć przedsiębiorcy;
- jakie informacje musi opublikować przedsiębiorca na swojej stronie internetowej;
- jakie organy będą kontrolowały spełnienie wymogów i jakie mogą nałożyć kary.
Jeśli chcesz:
- uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzanych przez rozporządzenie GPSR,
- skonsultować sytuację Twojej firmy i ustalić, jakie obowiązki musisz spełnić przed 13 grudnia 2024 r.,
- kupić wzory dokumentacji technicznej, analizy ryzyka czy wymaganych rejestrów,
skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy Ci zrozumieć nowe przepisy i przygotować Twoją firmę na nadchodzące zmiany.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego:
Stronę wyszukiwano po frazie: Safety Business Gateway.