Producent z rozporządzenia GPSR nr 2023/988 – obowiązki, najczęstsze pytania Klientów

Nowe rozporządzenie GPSR* dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów wprowadza istotne zasady regulujące bezpieczeństwo towarów, biorąc pod uwagę nowoczesne technologie oraz rozwój e-handlu. Obejmuje ono wszystkie etapy procesu, od produkcji, przez dystrybucję, import, aż po sprzedaż hurtową i detaliczną. Głównym celem tego rozporządzenia jest zadbanie o bezpieczeństwo produktów. Po pierwsze, poprzez ustanowienie minimalnych wymagań dotyczących prezentacji produktów. A po drugie, poprzez dostarczenie klarownych instrukcji i informacji o bezpieczeństwie użytkowania w językach państw członkowskich UE.

* Pełna nazwa: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Źródło:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32023R0988

Do tej pory obowiązywała dyrektywa unijna 2001/95/WE, która pozwalała państwom członkowskim na uchwalanie własnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów. W Polsce dyrektywa ta była implementowana przy pomocy ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Jednakże ta dyrektywa zostanie uchylona z dniem 13 grudnia 2024 r. Oznacza to, że każdy producent z rozporządzenia GPSR będzie musiał przestrzegać jednolitych przepisów wprowadzonych na poziomie unijnym.

Więcej o rozporządzeniu przeczytasz w naszym artykule:
Rozporządzenie GPSR – General Product Safety Regulation – nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.

Głównym celem rozporządzenia jest wprowadzanie do obrotu tylko produktów bezpiecznych i to na tym obowiązku koncentrują się poszczególne przepisy rozporządzenia.

Definicja producenta z rozporządzenia GPSR nr 2023/988

Rozporządzenie wyróżnia kilka ról, w których może występować przedsiębiorca:

  • producent,
  • importer,
  • dystrybutor,
  • osoba odpowiedzialna.

Producentem będzie podmiot, który wytwarza lub zleca wytworzenie produktu, a następnie wprowadza do obrotu, czyli udostępnia produkt na rynku Unii po raz pierwszy.

Udostępnienie na rynku oznacza natomiast dostarczenie produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie.

Producent – osoba fizyczna lub prawna, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym.

W niektórych przypadkach statut producenta (w rozumieniu rozporządzenia) przejdzie na inny podmiot, niż pierwotny producent. Będą to przypadki, gdy osoba fizyczna lub prawna wprowadza:
– produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej lub prawnej (innej niż faktyczny producent).
– w produkcie istotną modyfikację, w odniesieniu do części produktu, której dotyczy modyfikacja, lub w odniesieniu do całego produktu, jeżeli istotna modyfikacja ma wpływ na jego bezpieczeństwo.

O obowiązkach dla importera i dystrybutora przeczytasz więcej w naszych pozostałych artykułach:
Jak wdrożyć na platformach typu Amazon Rozporządzenie GPSR nr 2023/988)?
Importer z rozporządzenia GPSR nr 2023/988 – obowiązki, najczęstsze pytania Klientów

Jakie obowiązki musi spełnić producent z rozporządzenia GPSR nr 2023/988?

Jakie informacje producent musi przekazać wraz z produktem?

Obowiązkiem Producenta wynikającym z Rozporządzenia GPSR o ogólnym bezpieczeństwie produktów jest umieszczenie na produkcie, a jeśli jest to nie możliwe to na pakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu następujących informacji:

  1. dane identyfikujące i kontaktowe:
    1. imię i nazwisko lub swoją nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy, 
    2. swój adres pocztowy i elektroniczny,
    3. oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta;
  2. numer typu, partii lub serii lub inne widoczne i czytelne dla konsumenta elementy umożliwiający ich identyfikację;
  3. jasne instrukcje i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.

Ważne jest, żeby informacje przedstawić w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów. Mogą być to piktogramy. Jeżeli jednak komunikat jest słowny, to musi być w języku każdego kraju, w którym produkt będzie sprzedawany konsumentom.

Jakie informacje o produkcie muszą znaleźć się w sklepie internetowym?

W sklepie internetowym,  w opisie produktów, który będzie widoczny na stronie internetowej dla kupujących, muszą być następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta 
  2. adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować,
  3. informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu;
  4. wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.

Jakie informacje o produkcie muszą znaleźć się na stronie każdego producenta?

Nawet jeśli producent nie sprzedaje produktów bezpośrednio konsumentom, to na stronie internetowej powinien mieć podane informacje dla konsumenta do kontaktu:
– numer telefonu, 
– adres poczty elektronicznej,
– wyodrębniona część strony internetowej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie dostępności osób z niepełnosprawnościami,
umożliwiające konsumentom składanie skarg oraz informowanie producentów o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem, których doświadczyli z danym produktem.

Strona internetowa (przynajmniej w części z kontaktem dla konsumentów) powinna być dostępna w językach państw, w których produkty są sprzedawane. Może być to np. odrębna strona dla konsumentów.

Najczęstsze pytania Klientów dotyczące opisu produktów w sklepach internetowych

Podczas indywidualnych konsultacji prawnych najczęściej analizujemy:

  • jaką rolę pełni nasz Klient: producent, importer, dystrybutor, osoba odpowiedzialna i jakie obowiązki musi spełnić, aby zachować zgodność z rozporządzeniem;
  • które wymagane informacje powinny być umieszczone na konkretnym przedmiocie, a które mogą być na opakowaniu lub na dołączonym dokumencie;
  • jak podać informacje dotyczące wszystkich podmiotów (producent, importer, dystrybutor), tak aby były czytelne i nie wprowadzały w błąd konsumenta;
  • jakie obowiązki ma podmiot, który sprzedaje produkt B2B;
  • co zmienić w umowach z kontrahentami/ klientami, aby spełnić wymagania dotyczące rozporządzenia;
  • jaką dokumentację dotyczącą bezpieczeństwa produktów muszą wdrożyć przedsiębiorcy;
  • jakie informacje musi opublikować przedsiębiorca na swojej stronie internetowej;
  • jakie organy będą kontrolowały spełnienie wymogów i jakie mogą nałożyć kary.

Jeśli chcesz:

  • uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzanych przez rozporządzenie GPSR,
  • skonsultować sytuację Twojej firmy i ustalić, jakie obowiązki musisz spełnić przed 13 grudnia 2024 r.,
  • kupić wzory dokumentacji technicznej, analizy ryzyka czy wymaganych rejestrów, 

skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy Ci zrozumieć nowe przepisy i przygotować Twoją firmę na nadchodzące zmiany.

Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego:

Stronę wyszukiwano po frazie: rozporządzenie 2023/988.

Scroll to Top