Nowe rozporządzenie GPSR* dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów wprowadza istotne zasady regulujące bezpieczeństwo towarów, biorąc pod uwagę nowoczesne technologie oraz rozwój e-handlu. Obejmuje ono wszystkie etapy procesu, od produkcji, przez dystrybucję, import, aż po sprzedaż hurtową i detaliczną. Głównym celem tego rozporządzenia jest zadbanie o bezpieczeństwo produktów. Po pierwsze, poprzez ustanowienie minimalnych wymagań dotyczących prezentacji produktów. A po drugie, poprzez dostarczenie klarownych instrukcji i informacji o bezpieczeństwie użytkowania w językach państw członkowskich UE.
* Pełna nazwa: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32023R0988
Do tej pory obowiązywała dyrektywa unijna 2001/95/WE, która pozwalała państwom członkowskim na uchwalanie własnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów. W Polsce dyrektywa ta była implementowana przy pomocy ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Jednakże ta dyrektywa zostanie uchylona z dniem 13 grudnia 2024 r. Oznacza to, że każdy producent z rozporządzenia GPSR będzie musiał przestrzegać jednolitych przepisów wprowadzonych na poziomie unijnym.
Więcej o rozporządzeniu przeczytasz w naszym artykule:
Rozporządzenie GPSR – General Product Safety Regulation – nowe wytyczne bezpieczeństwa produktów od grudnia 2024 r.
Głównym celem rozporządzenia jest wprowadzanie do obrotu tylko produktów bezpiecznych i to na tym obowiązku koncentrują się poszczególne przepisy rozporządzenia.
Definicja producenta z rozporządzenia GPSR nr 2023/988
Rozporządzenie wyróżnia kilka ról, w których może występować przedsiębiorca:
- producent,
- importer,
- dystrybutor,
- osoba odpowiedzialna.
Producentem będzie podmiot, który wytwarza lub zleca wytworzenie produktu, a następnie wprowadza do obrotu, czyli udostępnia produkt na rynku Unii po raz pierwszy.
Udostępnienie na rynku oznacza natomiast dostarczenie produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie.
Producent – osoba fizyczna lub prawna, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym.
W niektórych przypadkach statut producenta (w rozumieniu rozporządzenia) przejdzie na inny podmiot, niż pierwotny producent. Będą to przypadki, gdy osoba fizyczna lub prawna wprowadza:
– produkt do obrotu pod nazwiskiem lub nazwą lub znakiem towarowym danej osoby fizycznej lub prawnej (innej niż faktyczny producent).
– w produkcie istotną modyfikację, w odniesieniu do części produktu, której dotyczy modyfikacja, lub w odniesieniu do całego produktu, jeżeli istotna modyfikacja ma wpływ na jego bezpieczeństwo.
O obowiązkach dla importera i dystrybutora przeczytasz więcej w naszych pozostałych artykułach:
– Jak wdrożyć na platformach typu Amazon Rozporządzenie GPSR nr 2023/988)?
– Importer z rozporządzenia GPSR nr 2023/988 – obowiązki, najczęstsze pytania Klientów
Jakie obowiązki musi spełnić producent z rozporządzenia GPSR nr 2023/988?
Jakie informacje producent musi przekazać wraz z produktem?
Obowiązkiem Producenta wynikającym z Rozporządzenia GPSR o ogólnym bezpieczeństwie produktów jest umieszczenie na produkcie, a jeśli jest to nie możliwe to na pakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu następujących informacji:
- dane identyfikujące i kontaktowe:
- imię i nazwisko lub swoją nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy,
- swój adres pocztowy i elektroniczny,
- oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta;
- numer typu, partii lub serii lub inne widoczne i czytelne dla konsumenta elementy umożliwiający ich identyfikację;
- jasne instrukcje i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.
Ważne jest, żeby informacje przedstawić w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów. Mogą być to piktogramy. Jeżeli jednak komunikat jest słowny, to musi być w języku każdego kraju, w którym produkt będzie sprzedawany konsumentom.
Jakie informacje o produkcie muszą znaleźć się w sklepie internetowym?
W sklepie internetowym, w opisie produktów, który będzie widoczny na stronie internetowej dla kupujących, muszą być następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta
- adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować,
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu;
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Jakie informacje o produkcie muszą znaleźć się na stronie każdego producenta?
Nawet jeśli producent nie sprzedaje produktów bezpośrednio konsumentom, to na stronie internetowej powinien mieć podane informacje dla konsumenta do kontaktu:
– numer telefonu,
– adres poczty elektronicznej,
– wyodrębniona część strony internetowej, z uwzględnieniem potrzeb w zakresie dostępności osób z niepełnosprawnościami,
umożliwiające konsumentom składanie skarg oraz informowanie producentów o wypadkach lub problemach związanych z bezpieczeństwem, których doświadczyli z danym produktem.
Strona internetowa (przynajmniej w części z kontaktem dla konsumentów) powinna być dostępna w językach państw, w których produkty są sprzedawane. Może być to np. odrębna strona dla konsumentów.
Najczęstsze pytania Klientów dotyczące opisu produktów w sklepach internetowych
Podczas indywidualnych konsultacji prawnych najczęściej analizujemy:
- jaką rolę pełni nasz Klient: producent, importer, dystrybutor, osoba odpowiedzialna i jakie obowiązki musi spełnić, aby zachować zgodność z rozporządzeniem;
- które wymagane informacje powinny być umieszczone na konkretnym przedmiocie, a które mogą być na opakowaniu lub na dołączonym dokumencie;
- jak podać informacje dotyczące wszystkich podmiotów (producent, importer, dystrybutor), tak aby były czytelne i nie wprowadzały w błąd konsumenta;
- jakie obowiązki ma podmiot, który sprzedaje produkt B2B;
- co zmienić w umowach z kontrahentami/ klientami, aby spełnić wymagania dotyczące rozporządzenia;
- jaką dokumentację dotyczącą bezpieczeństwa produktów muszą wdrożyć przedsiębiorcy;
- jakie informacje musi opublikować przedsiębiorca na swojej stronie internetowej;
- jakie organy będą kontrolowały spełnienie wymogów i jakie mogą nałożyć kary.
Jeśli chcesz:
- uzyskać więcej informacji na temat zmian wprowadzanych przez rozporządzenie GPSR,
- skonsultować sytuację Twojej firmy i ustalić, jakie obowiązki musisz spełnić przed 13 grudnia 2024 r.,
- kupić wzory dokumentacji technicznej, analizy ryzyka czy wymaganych rejestrów,
skontaktuj się z nami. Z przyjemnością pomożemy Ci zrozumieć nowe przepisy i przygotować Twoją firmę na nadchodzące zmiany.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub skorzystaj z formularza kontaktowego:
Stronę wyszukiwano po frazie: rozporządzenie 2023/988.