E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż gospodarki. Sprzedaż internetowa wzrasta na niespotykaną dotąd skalę ze względu na dostępność szerokiej gamy towarów, atrakcyjne ceny, różnorodne formy dostawy, jak i oszczędność czasu związaną z oczekiwaniem w kolejkach czy dojazdem do centrum handlowego oraz sprawny system zwrotów, co ma dla klientów ogromne znaczenie. Handel elektroniczny podobnie jak stacjonarny, podlega jednak szeregowi regulacji prawnych, które zdecydowanie warto znać, rozpoczynając tego rodzaju działalność.
Czym jest serwis typu Market place?
Serwis Market place, inaczej nazywany elektroniczną platformą sprzedażową, to strona internetowa, na której swoje produkty może oferować jednocześnie wielu sprzedawców. Dokładną definicję tego pojęcia można znaleźć w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Tego rodzaju miejsce można porównać do targowiska, na którym swoje towary prezentują różni sprzedawcy, a klient może nabyć te same towary w różnych cenach i w zależności od swoich preferencji. Podobnie jak w innych sklepach internetowych, Market place może się specjalizować w określonej gamie produktów. Do najpopularniejszych Market place należą: Market place na platformie Facebook, Allegro, EmpikPlace, Morele.net, Amazon.pl, eBay.pl, OLX.
Nowe obowiązki market place’ów w ramach dyrektywy Omnibus
Definicję platform typu Market place dodatkowo precyzuje dyrektywa Omnibus opracowana przez Unię Europejską i zakładająca liczne zmiany w prawie ochrony konsumentów. W Polsce proces legislacyjny adaptujący zapisy dyrektywy uległ wydłużeniu i tak implementacja przepisów dyrektywy Omnibus nastąpiła finalnie 1 stycznia 2023 roku pod nazwą „Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw”. W jej świetle Market place, to miejsce które:
- łączy niezależne grupy klientów i sprzedawców,
- pozwala na przeprowadzanie sprzedaży i zakup towaru oraz usług na podstawie bezpośredniego kontaktu między tymi grupami,
- reguluje główne zasady instytucjonalne i regulacyjne dla zawieranych transakcji,
- charakteryzuje się brakiem samodzielnej produkcji towarów przez dostawcę serwisu.
Dyrektywa Omnibus w przypadku Market place wymusza na przedsiębiorcach prowadzących platformy sprzedażowe szereg zmian, chociażby takich jak zasady podziału obowiązków związanych z zawieraną umową czy kryteria, w ramach których dane produkty czy sprzedawcy będą pozycjonowani na platformie. Za zbiór przepisów dotyczących platform Market place można uznać unijne i krajowe „pakiety e-commerce”, w tym nowelizację ustawy VAT stanowiącą implementację do polskiego prawa (dyrektywa Rady UE 2017/2455 oraz dyrektywa Rady UE 2019/1995.
W przypadku większości Market place, aby do nich dołączyć, należy zarejestrować się jako użytkownik. Posiadacze konta na danym portalu często automatycznie zyskują możliwość korzystania z danego Market place. Przed rozpoczęciem sprzedaży towarów tą drogą warto zapoznać się z regulaminem danej platformy i sprawdzić, jak wyglądają działające już tam ogłoszenia.
4 najważniejsze zagadnienia prawne, o których należy pamiętać
Przedsiębiorcy, którzy chcą otworzyć własny Market place, powinni poznać najważniejsze regulacje prawne, które będą ich dotyczyły. Sprawi to, że powstała platforma nie tylko będzie działała zgodnie z prawem, ale także będzie bezpieczna zarówno dla kupujących jak i sprzedających. Tego typu miejsce w sieci szybciej spotka się z aprobatą użytkowników i więcej osób będzie chciało z niego skorzystać.
Forma prowadzenia działalności gospodarczej
Jeśli powstały Market place zakłada osiąganie większych zysków, to konieczne do jego uruchomienia będzie założenie działalności gospodarczej. Dostępnych jest kilka opcji: zarejestrowanie jednoosobowej działalności gospodarczej, rejestracja spółki osobowej (jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej) oraz kapitałowej (akcyjnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością). Jeśli natomiast dochody nie przekroczą w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, to możliwa jest działalność w ramach tzw. działalności nierejestrowanej (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy prawo przedsiębiorców).
Regulamin serwisu sprzedażowego
Model Market place zakłada, że to nie jego właściciel jest stroną zawieranej na nim umowy, ale sprzedawca oferujący tam swoje towary. Warto podkreślić to w regulaminie. Ponadto konieczne jest zobowiązanie sprzedających do informowania klientów o przysługujących im prawach związanych z prawem konsumenta. Każda oferta powinna więc zawierać informacje takie jak obowiązująca cena, sposoby i formy dostawy, sposoby płatności czy możliwość odstąpienia od umowy.
Polityka prywatności serwisu sprzedażowego zgodna z wymogami RODO
Kolejnym ważnym elementem jest przestrzeganie zasad zapisanych w Rozporządzeniu o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Niezbędne jest więc przygotowanie polityki prywatności serwisu i wymaganie, aby każda osoba korzystająca z Market place potwierdziła, że się z nią zapoznała i akceptuje jej warunki.
Ochrona prawna serwisu i zabezpieczenie marki
Prowadzenie tego rodzaju działalności wiąże się z licznymi możliwościami, ale też zagrożeniami, jakie niesie ze sobą Internet. Dobrze jest zastrzec swój znak towarowy i nazwę serwisu, które będą wówczas podlegały ochronie prawnej (prawo własności przemysłowej). Konieczna może okazać się pomoc prawnika, który wskaże jak zadbać o swoje interesy w sieci i rozpocząć działalność zgodnie z obowiązującym prawem.
Chcesz stworzyć swój Market place i masz związane z tym pytania? A może w codziennej praktyce biznesowej coś jest dla Ciebie niezrozumiałe? Zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią. Chętnie odpowiemy na wszelkie Twoje pytania dotyczące prowadzenia Market place.
Umów się z nami na e-spotkanie (klik) lub uzupełnij poniższy formularz kontaktowy.