Sprzedaż marki kosmetycznej to proces złożony. Wymaga nie tylko znajomości branży, ale także przepisów prawnych i regulacji. Jako Kancelaria Prawna specjalizująca się w tej dziedzinie, wiemy, jak przygotować się do transakcji i jak właściwie skonstruować umowę sprzedaży. Przeczytaj artykuł i poznaj kilka kluczowych kroków, które należy podjąć, aby bezpiecznie sprzedać markę kosmetyczną. Zapraszamy do lektury!
Co wchodzi w skład marki kosmetycznej?
Planujesz kupić lub sprzedać markę kosmetyczną? Pierwszym krokiem będzie ustalenie, co wchodzi w jej skład. Sprzedaż marki obejmuje zazwyczaj kilka elementów, które mogą mieć różne wartości dla potencjalnego nabywcy:
- prawo do znaku towarowego, czyli nazwy marki w postaci słownej lub słowno-graficznej (tzw. logotyp);
- receptury kosmetyków;
- kontakt do dystrybutorów, dostawców i kontrahentów z oferowanym wsparciem przy kontynuowaniu z nimi współpracy po zakupie marki;
- sklep internetowy – platforma np. Shopify wraz z domeną i wbudowanymi tam systemami;
- baza danych klientów z potwierdzeniem, że sprzedający ma właściwe zgody na przekazanie ich danych osobowych;
- strategia marketingowa, obejmująca m.in.:
- identyfikację wizualną marki,
- plan rozwoju,
- materiały graficzne i zdjęcia z sesji produktowych wraz z przeniesieniem praw autorskich do tych materiałów;
- konta firmowe w mediach społecznościowych wraz z dostępem do kont reklamowych i dotychczasowych ustawień reklamowych;
- dostępy do narzędzi analitycznych, jak Google Analytics i ustawień do Google Ads;
- wsparcie posprzedażowe.
Jak wygląda proces sprzedaży marki kosmetycznej?
Krok 1: Audyt prawny marki
Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu prawnego marki. Pozwoli on ocenić, jakie elementy wchodzą w skład marki, czy są właściwie uregulowane prawnie i czy można sprzedać markę kosmetyczną bezproblemowo.
Co może pójść nie tak? Może się okazać, że:
- przeniesienia praw autorskich do zdjęć produktów w sklepie wymaga dodatkowej opłaty lub zgody autora,
- potrzebna jest nowa zgoda osób, które pozowały do sesji produktowych, bo nie zawarto wcześniej odpowiednich umów;
- nie zastrzeżono prawa do nazwy marki;
- nie ma zgody z RODO lub innej ustawy na przekazanie bazy danych klientów.
Zazwyczaj udaje się znaleźć rozwiązania tych sytuacji. Niemniej wyprostowanie spraw prawnych może wymagać dodatkowego czasu, dlatego warto o to zadbać wcześniej!
Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja firma działania zgodnie z prawem, skontaktuj się z nami i umów się na audyt prawny Twojej firmy lub Twojego sklepu internetowego: https://mdl-kancelariaprawna.pl/kontakt/
Oferujemy kompleksowe wsparcie: sprawdzimy zgodność z prawem, zaproponujemy rozwiązania i zadbamy o ich wdrożenie w Twojej firmie.
Audyt prawny przed sprzedażą marki obejmuje m.in.:
- analizę umów
– pod kątem przeniesienia praw autorskich, możliwości jej zakończenia/ przeniesienia i ryzyk z tym związanych (np. kwestia kar umownych) –- dotyczących materiałów graficznych, reklamowych, contentowych,
- z agencjami reklamowymi, SEO oraz dostawcami usług e-commerce,
- z dystrybutorami, dostawcami, kontrahentami,
- sprawdzenie, czy zastrzeżono znak towarowy,
- weryfikację kompletności dokumentów dotyczących rejestracji kosmetyków;
- sprawdzenie klauzul informacyjnych dla klientów oraz zgód marketingowych.
Później dostaniesz podsumowanie (raport) z audytu z feedbackiem, co należy poprawić i jak to możesz zrobić.
Teraz masz pewność, że jesteś gotowy na to, by sprzedać markę nawet jutro 😉
Krok 2: Jak ochronić tajemnice marki przed konkurentami?
Masz już dopiętą dokumentację prawną i możesz ogłosić sprzedaż marki! Ale… nikt przecież nie chce kupować kota w worku. Potencjalny Klient chciałby zobaczyć, jak działa Twoja firma, jakie ma wyniki, statystyki, bazy danych czy jaką strategię marketingową prowadzisz. Możesz zapytać więc, jak realnie zabezpieczyć się przed kradzieżą danych przez konkurencję?
Nasza rekomendacja: Zanim udostępnisz potencjalnemu kupującemu jakiekolwiek dane zadbaj o podpisanie NDA, czyli umowy o zachowaniu poufności. Naszym Klientom zawsze rekomendujemy, żeby bardzo dokładnie opisali, co jest objęte ochroną i dodawali wysokie kary umowne za naruszenie zakazu. W końcu baza klientów, algorytmy reklamowe czy receptury to czynności decydujące o wartości marki!
Więcej o NDA przeczytasz w artykule:
Rola i wartość umowy o zachowaniu poufności – NDA
Na tym etapie potencjalni kupujący mogą być zainteresowani draftem umowy sprzedaży marki, więc pamiętaj, żeby zlecić jej przygotowanie jeszcze przed wystawieniem ogłoszenia o sprzedaży.
Krok 3: Negocjacje i podpisanie umowy
Nie wahaj się skorzystać ze wsparcia profesjonalisty podczas wprowadzania poprawek do umowy sprzedaży. Jest tu wiele elementów, które mogą podlegać negocjacji, m.in.:
- zakres umowy, czyli co wchodzi w skład marki;
- etapy przekazywania poszczególnych dostępów, danych, dokumentów;
- etapy płatności i zabezpieczenie na wypadek braku płatności;
- wsparcie przy przenoszeniu umów z innymi podmiotami;
- wsparcie przy komunikacji z klientami i ustalenie, jak i kiedy informuje się klientów o zmianie;
- opieka powdrożeniowa i wprowadzenie do zarządzania marką;
- zgłoszenie w CPNP.
Audyt prawny po sprzedaniu marki
Proces sprzedaży zakończony. Wszystko przekazane kupującemu. Czy to już koniec?
Niekoniecznie. W Twoim interesie jest chociażby sprawdzenie, czy Kupujący usunął dane Twojej firmy z przekazanych mu stron, kont internetowych, rejestrów. Poza tym czeka Cię aktualizacja dokumentacji RODO o procesy przetwarzania danych ze sprzedanej marki kosmetycznej. Dobrze też ustalić wtedy okresy retencji (usuwania) danych z transakcji wcześniej zrealizowanych, uwzględniając okresy ustawowe i obronę przed potencjalnymi roszczeniami.
Możesz to zrobić samodzielnie albo także skorzystać z usług profesjonalistów. Kompleksowe spojrzenie prawne pozwoli Ci sprawnie wrócić do działania z pozostałymi projektami, które realizujesz.
Podsumowanie
Sprzedaż marki kosmetycznej to proces wymagający szczegółowego planowania i zadbania, by dokumentacja Twojej firmy była zgodna z prawem na każdym etapie sprzedaży. Profesjonalne wsparcie radcy prawnego może znacznie ułatwić ten proces, zapewniając bezpieczeństwo transakcji oraz minimalizując ryzyko potencjalnych problemów.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz wsparcia w sprzedaży marki kosmetycznej, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać profesjonalną pomoc na każdym etapie procesu.